Gå aldrig till EPOK i Linköping!
Jag tog i en skål med lock som jag tyckte var fin och locket föll i golvet och gick sönder, så jag fick panik och gick och bad om ursäkt och berättade som det var. Kvinnan i kassan blev halvt galen och sa att "man måste ju vara aktsam" och "det här får du betala!" och bla bla bla. Då sa jag att det självklart inte var min mening att ha sönder hennes skål liksom och att jag inte tänker betala. Halva skulle hon ha, alltså 300 kr för en olyckshändelse!
Tillslut fick jag väl någon form av blackout, så jag gav henne 100 kr och gick därifrån UTAN kvitto, men sen när jag kom ut kom ilskan och jag bara skakade. Ringde mamma som har mer koll än mig och hon blev ju såklart arg och sa att jag absolut inte skulle betala. Det är de som ska stå för sådant om man har en butik. Gick tillbaka och fick ett handskrivet kvitto. För det gamla hade hon ju slängt, men det ska ju gå att skriva ut ett nytt iaf.
JÄVLA KÄRRING. Nu ska jag ringa konsumentverket..
meh, jävla svin! det måste hon ju förstå att man inte tappar den med flit.. bra att du stog på dig iallafall!
Någonsin hört talas om: You break it - you buy it? Många företag använder sig av den policyn och jag tycker det är helt rätt. Även om det handlar om en olyckshändelse har affärerna inte råd att ersätta samtliga varor som förstör. Däremot håller jag med om att personalen på Epok skulle tjäna en hel del på en charmkurs, för så värst snälla är de inte ;-).
Malin: Nej det har jag inte hört talas om. Jag tycker det är riktigt fel. Man måste ju någon form av försäkring eller så. Affärerna köper ju in för ett billigare pris och säljer för ett högre, alltså måste olyckshändelser vara inräknad i det. Ber man sina kunder (som t.o.m är ärliga och säger vad som hänt) att betala tycker jag inte att man ska ha en affär med dyra omtåliga prylar. Finns inget som är mer otrevligt och iproffsigt än att kräva pengar av sina kunder. Fy alltså, konstigt att dem inte är rädda om de kunder de har.
Syster Sofia: Företag får dra av 3% på sitt lager, vilket kallas "svinn". Där ingår bla sånt här...
Jag har endast positiva erfarenheter av butiken EPOK! Mycket trevliga människor som driver sin butik på ett väldigt bra sätt!
Jag tycker att du ska gå dit, be om ursäkt. Fråga ifall de har en likadan skål och köp den.
Om jag kommer hem till dig och slår sönder din TV. Vad skulle du säga då? Det handlar om moral och princip! Det har inget med svin eller tidigare nämnd 3% att göra. Det handlar om ditt handlande agerande mot dina medmännsikor!
//Erik P
Vad är det att bråka om!? 300 spänn för att du har sönder ngt - du ska fan vara glad att du slapp betala hela...
Som Malin säger så har olika butiker olika sorters försäkringar. Precis som vi privatpersoner kan ha tex en hemförsäkring "de luxe" kan företag också, genom en högre premie, skaffa sig skydd mot så kallat "svinn". Oftast är det de stora företagen som tex. Åhlens, BoConcept etc som har sådana. Små privatägda företag, som tex Epok har inte möjlighet till detta. Alltså är det inte mer än rätt att du betalar för din egen klumpighet!
Att du enbart betalade 100 kronor, vilket inte täckte värdet på varan, är näst intill stöld. DU borde skämmas!! Att dessutom trascha företaget på din blogg, när det är du själv som ställt till det är rent av pinsamt. Om du inte kan föra dig i en butik med designföremål kanske du helt enkelt inte borde gå in i en?! Eller är du en av de där som njuter av att mångfalden försvinner och de stora kedjorna tar över? Det är nämligen sådana som du som bidrar till det.
Då ska man inte ha en butik med ömtåliga grejer i så fall. Det händer ju alla. Riktigt dåligt att be sina kunder att betala! Då får man ha billigare grejer eller skaffa en bättre försäkring. Jag gick t.o.m. in till Servera, som stod på min sida och tyckte detta var helfel. När jag dessutom gick fram och berättade vad som hänt och bad om ursäkt fick jag spydiga kommentarer och "tvingad" att betala. Jag kunde lika gärna gått därifrån och skitit i att säga något. Riktigt dålig service och kundbemötande från min sida.
Epok är en mycket trevlig butik med saker som ingen annan har i Linköping. För designintresserade är det en njutning att titta runt där. Det finns många, däribland jag, som gillar deras saker, vet att de är ömtåliga och klarar av att gå där utan att slå sönder saker. Varför ska du ta i dyra saker om du inte klarar av att ersätta det du förstör?
Jag vet vad deras Verner Panton-lampor, Stig Lindberg-porslin och Rietveld-stolar kostar. Även om jag skulle klara av att ersätta det så rör jag inte sakerna i onödan.
Det är du som borde skämmas, för att inte kunna föra dig i en butik och sedan in kunna stå för din klantighet. Klantighet är som du säger mänskligt, men går du in i deras butik så får du också acceptera att det kan kosta att klanta sig. Att sedan böla om det på bloggar är fjortisaktigt. Väx upp!
Det är inte så svårt - man slår sönder något, man erbjuder sig att ersätta det. Har man tur tar butiken på sig det. Att bara anta att det är deras ansvar är förbannat ohyfsat.
Det är väl självklart att butiken inte skall betala för det som du förstör!! Fattar inte att du ens kan tänka tanken! Lite rakryggighet, tack!
självklart att man får betala om man gör sönder något, däremot kan dom ju visa lite vänlighet =)
Precis, jag förväntade mig lite mer vänlighet när jag gick fram och berätta vad som hade hänt. Då hade jag säkert kunnat betala henne mer, men usch. Nu går jag aldrig dit igen!
jag var inne på epok i lkpg i julas med barnvagn, hon bad mig ställa vagnen på dörrmattan för att hjulen var blöta, o sen sa hon att det kanske var bättre om jag kom tillbaka en annan dag utan vagnen ist........ åhh.......kommer heller aldrig mera ens att gå in där, vilken sur fi...
företag ska ha en försäkring som ska täcka om en kund råkar ta sönder någonting.....så de så...
Om man går in i en affär och har sönder något oavsett vad det är, får man ju betala. Det är ju vanligt hyfs. Att gnälla om det på en blogg verkar väldigt bortskämt och barnsligt. Ang. försäkringar, de täcker vad man har sönder men det är en självrisk, precis som vilken försäkring som helst. Alltså förlorar affären oavsett.
Läs detta :)
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Om-nagot-gar-sonder/
De är faktiskt riktigt otrevliga på epok, ingen direkt nyhet
EPOK har ursnygga grejer, det är definitivt inga dussinvaror. Dessutom är det ganska trångt om utrymmet så en barnvagn är helt fel att dra med in. Tyvärr fattar många av dagens föräldrar inte det. " jag har rätt att vara här" verkar vara så långt man kan tänka. Egoismen i ett nötskal.
Skit samma vad konsumentlagen säger, lite vett och fason och bete er som vuxna istället!
Vet inte alls vad det finns för regler för sånt där. Däremot har jag också upplevt personalen i just den butiken som väldigt knepig och otrevlig!
Har följt den här debatten ett litet tag sedan din fadäs i butiken-svenskar är ju jävligt bortskämda! Kanske skillnad om man slår sönder grejor på IKEA-tror att Ingvar Kamprad skulle överleva. Önskar att Epok ska börja med en hemsida, söker därför ofta på deras namn. Förstår inte riktigt hur man kan uppleva personalen som otrevlig. Har alltid blivit mycket trevligt bemött och fått en engagerad och personlig service. Bara att man får paket inslagna utan att själv behöva göra det är ju lyx idag.
Fegt att lägga ut skit på nätet och förstöra för en butik som faktiskt ger lite karaktär till den annars tråkiga stan Linkan.
Är det dina fula ben man ser däruppe?
Jag har oxå en sån historia. Mitt bonusbarn som är 6 år hade ner en kanna på Mique, det var en julkanna som kostade typ 150 kr, det här var i januari. Jag hade bara tittat bort en kort stund å det var inte meningen av henne, Det är såå trång butik. Då ropade expediten, det här kommer ni få betala :D Jag ska oxå till min mamma, hon blev asarg. Hon ringde upp nån.. hm.. kanske konsumetverket.. men de sa att vissa butiker har så att man får betala. Skitregel! Jag råkade sen tappa 3 st krukor på Blomsterlandet, å de gick sönder allihopa. Då sa expediten: Det är lugnt, jag fixar det där! Så ska det vara tycker jag! Det är ju inte meningen, har de ingen försäkring eller??
Att du bara har mage i dig att ens ifrågasätta OM du skulle batala för skålen.
DU TOG I DEN OCH HADE SÖNDER DEN.
Hade du inte rört den sä hade den varit hel fortfarande. Varför skulle butiken behöva ta ansvar för din klåfingriga "olycka"
Och så jävla oförskämt mot butiken att skriva någon sådan skit om dem.
JAG TYCKER EPOK ÄR HEL BÄST OCH DU BORDE SKÄMMAS.
SKÄMS
Att du bara har mage i dig att ens ifrågasätta OM du skulle batala för skålen.
DU TOG I DEN OCH HADE SÖNDER DEN.
Hade du inte rört den sä hade den varit hel fortfarande. Varför skulle butiken behöva ta ansvar för din klåfingriga "olycka"
Och så jävla oförskämt mot butiken att skriva någon sådan skit om dem.
JAG TYCKER EPOK ÄR HEL BÄST OCH DU BORDE SKÄMMAS.
SKÄMS
Vad har det med saken att göra om det är "mina fula ben eller inte"? Idiot.
Jag skriver precis vad jag vill i min blogg och ni som inte gillar det behöver varken läsa eller kommentera. Jag står fast vid vad jag tycker om EPOK och kommer aldrig sätta min fot på det skitstället igen...
You Go Sarah!!! // S.
JAG ÄR HELT ÖVERTYGAD OM ATT DU INTE ÄR VÄLKOMMEN TILL BUTIKEN EPOK IGEN.
VAD TROR DU ATT EGENFÖRETAGARNA LEVER AV??
ATT SPONSRA KLÅFINGRIGA SMÅ BRUDAR SOM INTE KAN HÅLLA FINGRARNA I STYR???
NEJ HÅLL DIG TILL COOP OCH ANNAT DÄR DU SÄKERT KAN VÄLTA NER BÅDE DET ENA OCH DET ANDRA MED DIN STORA FULA RÖV.
P.S.
Du har iallafall fula ben även om vi är idioter....HA HA HA
Förstår att det råder delade meningar om att du var skyldig att betala eller inte men det jag störs mest av är att flera går till riktigt elaka personangrepp mot dig.Att sitta vid en dator och spy galla över nån som inte delar ens egen uppfattning är lågt.Sen kan jag ärligt säga att jag kanske inte håller med dig i att "om man inte har råd med lite svinn så ska man sälja billigare varor".mvh Fredrik!
Tycker du har fel attityd Sarah. Rättsligt sett så ska du ersätta HELA skadan. Den moraliska bedömningen ligger därför hos BUTIKEN och inte hos dig. Eftersom du tycks ha vänt upp och ned på allt detta så gick det antagligen som det gick; dvs. du fick ungefär det bemötande du förtjänade.
Det ligger inte så lite dubbla budskap i att först ta på sig ett vållande och samtidigt avsäga sig hela ansvaret...
Jag känner att vi måste försöka nyansera oss lite i debatten. Att ta till hårda ord i ett kristet samtal som det här måste ses som ett rejält övertramp. Jesus vände andra kinden till det måste ni människor också lära er. Jag brukar ofta undra hur Gud skulle gjort och när jag kommit fram till det handlar jag därefter. Denna metod föreslår jag att ni också börjar använda er av istället för den skalbaggementalitet ni så gärna tillämpar.
vaddå fula ben? jättesnygga ben, snacka om avundsjuka människor, fulla av hat och tycker dte är kul att kasta skit anonymt på nätet. Jag tycker du gjorde rätt, alla gör olika, så är det. Det är bara du som kan veta/avgöra hur du ska bete dig och det kan alla andra skita i. Jag anser att butiken ska ha försäkring, och sedan kan man vara försiktig såklart, men jag antar att du lärt dig ngting av detta;) och sedan verkar denna kvinna vara lite skitnödig så som hon verkar speja efter "ovälkomna" människor med barnvagnar etc, sånt är alldrig trevligt. Bedriver man en butik ska den ju inte vara diskriminerande så man ber ngn komma en annan dag pga av att de har en barnvagn, det är butiksägaren som får möblera så folk kan ta sig fram.
Sarah - I hope you can read english. The owners of Epok have always been kind, gracious, and thoughtful. For businesses to survive, it is important that the store keepers are able to set limits. This includes if you break an item, that you have to pay for it. This is the case, all over the world. ONe of your commentors, mentions that she was stopped from going in with her baby cart. This is another irresponsible behavior of customers - there is limited space in the shop obviously, and fine and somewhat expensive items on display. To be thoughful in your movement, if just to be a responsible citizen. I am certain you will find that if someone comes into your home, and breaks a valuable item, although not intentional - you will want it replaced. Even if you say "it is okay". Storekeepers have a budget they live on as well, and provide a great service to the community in bringing in culture and variety into our lives. FYI, I am a frequent customer when visiting Linkoping, and have always though that the storekeepers are too lenient in how people handle the displays, and how they move inside the shop. Keep in mind, as you mature, you will find that you need to take responsiblity for your actions, no matter if it was unintentional and accidental. That is what it is to be a good citizen and a member of society. Good luck with growing up.
Jag har själv haft med de som driver butiken Epok att göra och hon försöker blåsa människor på pengar! Det är visserligen fina saker i butiken men mer pengastinn kvinna får man leta efter. Sedan kanske det inte är så konstigt att man får räkna med att ersätta sådant man tar sönder...
Jag har själv haft med de som driver butiken Epok att göra och hon försöker blåsa människor på pengar! Det är visserligen fina saker i butiken men mer pengastinn kvinna får man leta efter. Sedan kanske det inte är så konstigt att man får räkna med att ersätta sådant man tar sönder...
Ja de som jobbar på EPOK är riktigt svåra människor. Vi klankar inte ner på innehållet i butiken men garna är riktigt jobbiga jag förstår dig precis. ett förstående bemötande men förklaring till varför de vill att du betalar är bättre än ett krav. tycker du gjorde rätt att ge lite bara =)